Bepaal je koers

Ikram Bouaissa

Ikram Bouaissa is Krajicek Scholarshipper op de Krajicek Playground Kronenburg in Arnhem. Zij is sinds 2014 aan de Krajicek Foundation verbonden en volgt een studie HBO-rechten. Op eigen initiatief verzamelde zij een groep meiden waarmee ze nu regelmatig buiten sport: ‘Op de Playground leren ze dingen die ze nergens anders leren.’

Ik ben geboren en getogen in Malburgen, een aandachtswijk in Arnhem. Ik was er altijd wel buiten te vinden. Samen met andere kinderen uit de buurt speelden we buskruit en zevensprong, we voetbalden en stoeprandden. Hoe ouder ik werd, hoe minder jongens en meiden samen speelden. Jongens vonden al snel dat wij maar piepten bij een tackle, meisjes stonden in de weg. Wij vonden dat ze te ruw speelden.

Op de Krajicek Playground die in onze wijk lag, kwamen we als meisje bijna nooit meer. De jongens wel: zij speelden er regelmatig voetbal. Wij gingen als meisje liever naar het buurthuis waar we meidendingen konden doen zoals elkaar opmaken. Dat kwam ook doordat we het idee hadden dat er buiten meer voor jongens werd georganiseerd; meisjes werden vaak een beetje vergeten.

Meidendingen

Samen met een vriendin besloten we om dat te gaan veranderen door actief meiden te gaan werven voor een meidenclub. Het zou een combinatie van sport en typische meidendingen worden zoals knutselen en koken. En we wilden de meiden zélf laten bepalen wat er gebeurde: alleen door ze erbij te betrekken en te vragen naar wat zíj nou wilden, zou het werken.

Het eerste jaar verliep moeizaam. Er woonden niet veel kinderen in de buurt van de Playground en meisjes durfden niet goed. Toch zetten we door, we wisten gewoon zeker dat het kans van slagen had. Na het eerste jaar begon het te lopen: de meiden die er al waren, namen vriendinnen mee en die vertelden het ook weer rond. Nu hebben we iedere zondag zo’n twintig meiden rondlopen.

We begonnen met binnen sporten, dat voelde veiliger voor veel meiden. Buiten voelden ze zich bekeken door de jongens. Maar toen we met de start van het lenteseizoen naar buiten gingen en dat als een feit brachten, vonden ze dat allemaal prima. Ik denk dat dat kwam, omdat ze elkaar inmiddels goed kenden en ze zich binnen de groep en onze wijk veilig voelen. Inmiddels spelen we ook regelmatig partijtjes tegen de jongens, waarbij ze leren dat jongens echt niet altijd beter zijn dan meiden.

Door middel van sport kan ik er echt zijn voor de meiden

Vertrouwen

Het is zo belangrijk dat meiden ook meedoen. Dat ze buiten hun eigen wereldje komen en daar mensen leren kennen, en niet alleen hun eigen familie of kinderen uit het buurthuis. Op de Playground kun je dingen leren die je nergens anders kunt leren. Tennis en basketbal bijvoorbeeld: sporten waarmee ze anders nooit in aanraking komen. Ik merk bovendien dat ik er door middel van sport echt kan zijn voor die meiden. Op een gegeven moment gaan ze je vertrouwen en vertellen ze je over hun leven thuis en op school en delen ze dingen waar ze mee zitten.

De Playground, maar ook de evenementen van de Krajicek Foundation helpen mij om de meiden in beweging te krijgen. Voor zo’n toernooi -zo’n zes per jaar- trainen we dan zes weken. De dag zelf voelt als een schoolreisje, fantastisch vinden ze dat allemaal. ‘Wanneer is het volgende toernooi?’, vragen ze me dan op de terugweg.

Buitenspelen leerde mij om voor mezelf op te komen

Onafhankelijk

Buitenspelen leerde mij op voor mezelf op te komen. Omdat je op straat speelt, kunnen er ook kinderen aansluiten die je niet kent en dat kan ook wel eens uitdraaien op ruzie. Ik ben er hard door geworden, in positieve zin. Ik leerde van mezelf af te bijten. Ik denk dat die periode een grote rol heeft gespeeld in de persoon die ik nu ben: ik ben heel onafhankelijk, regel mijn eigen zaken en werk hard voor wat ik wil. Ik zit nu in mijn laatste jaar HBO-rechten en heb inmiddels een baan gevonden bij het Openbaar Ministerie. Dat heb ik deels te danken aan de studiebeurs van de Krajicek Foundation, maar ook omdat ik er keihard voor heb gewerkt.

Over het Krajicek Scholarshipprogramma

Ikram is één van de 185 jongeren die in het studiejaar 2018/19 een studiebeurs van de Krajicek Foundation ontving in het kader van het Krajicek Scholarshipprogramma.

Jongeren die in positieve zin opvallen, komen in aanmerking voor een studiebeurs. In ruil hiervoor organiseren zij op en rondom hun Krajicek Playgrounds 100 uur aan sport- en spelactiviteiten. Klik op de onderstaande video om meer te weten te komen over het programma.