Tijdens het sporten
ontstaan vriendschappen
voor het leven.

Jordy Kool

Jordy Kool denkt er al langer over om iets terug te doen voor de maatschappij. Op een goed moment heeft hij ook de financiële ruimte. De verzoeken voor sponsoring stromen binnen. En dan leest hij in de krant ineens dat ene krantenartikel over de honderdduizenden mensen die onder bijstandsniveau leven. “Dat was de trigger. Ik wilde de kinderen in die gezinnen helpen.”

Bij zijn eigen dochter ziet Kool opnieuw wat sport voor de ontwikkeling van een kind betekent. “Je leert vallen, stoeien, je leert je lichaam kennen, je krijgt zelfvertrouwen. Het met elkaar omgaan, respect hebben is ontzettend leerzaam. Tijdens het sporten ontstaan vriendschappen voor het leven. Dat zou elk kind moeten kunnen ervaren.”

Hij richt in 2013 de stichting IT4Kids op, waarmee hij IT-apparatuur inzamelt voor een tweede of derde leven. “Ieder bedrijf heeft ergens zo’n ‘rommelhok’ met ongebruikte apparatuur. De opbrengst gaat namens de donateurs naar organisaties die kinderen helpen sporten. Zo steunen bedrijven een goed doel, zonder euro’s te doneren.” En zo valt voor Kool alles samen. “De sport, de kinderen en het echt iets terug kunnen doen voor een ander.”

Ze leggen niet even hup,
een veldje neer en gaan dan weer weg.

Ontwikkeling

Binnen korte tijd is er wel geld om kinderen te helpen, vertelt Kool, maar de ervaring om ook echt iets voor kinderen te organiseren ontbreekt. De organisatie IT4Kids zoekt daarom de samenwerking op. De Krajicek Foundation is een logische partij. “Ze leggen niet even, hup, een veldje neer en gaan weer weg. Ze doen er ook daadwerkelijk iets mee. Wat zij doen rond de sportvelden, gekoppeld aan de verantwoordelijkheid die jongeren zelf krijgen, vind ik heel slim. Je ziet hoe de ontwikkeling van jongens en meisjes in een stroomversnelling raakt.”

Daar komt bij dat de Krajicek Foundation in die jaren al veel ervaring heeft met het organiseren van evenementen. “Toen wij bij IT4Kids begonnen, was de Krajicek Foundation al jaren verder in de ontwikkeling. Dat hadden wij niet beter kunnen doen.”

Kwetsbaar

De steun voor de Krajicek Foundation is voor een belangrijk deel bestemd voor meisjes, zodat ook zij kunnen meedoen aan trainingen en events. “Als we over kinderen in achterstandswijken praten, gaat het al om een kwetsbare groep. Binnen die groep is het misschien extra belangrijk dat ook meisjes de mogelijkheid krijgen om te sporten, om zich te ontwikkelen.”

De medewerkers van de Infotheek Group krijgen één vrije dag per jaar om te besteden aan een goed doel. Eigenlijk is het tegenwoordig niet meer dan normaal dat organisaties ook hun steentje bijdragen, vindt Kool. “Wie bij ons een goed idee heeft, krijgt ook echt ruimte om daar iets mee te doen. Wij hebben een jong bedrijf, met betrokken medewerkers. Wij laten de initiatieven bij mensen zelf, daarmee groeit de betrokkenheid.”

Extra belangrijk dat ook meisjes
de mogelijkheid krijgen om te sporten.’

Voetbalschoenen

Als kind loopt Jordy Kool altijd met een koordje om zijn nek, met een huissleutel eraan. Hij woont vlakbij twee basisscholen, met een enorm schoolplein daartussen: “Onze eigen Playground.”  Hij kan meedoen bij een voetbalvereniging, zijn ouders betalen de contributie en zijn voetbalschoenen. “Alleen als ik mooiere wilde, moest ik ze mooi zelf betalen. Logisch, ook wel.”

Als volwassen man realiseert Kool zich dat het sporten niet voor iedereen toegankelijk is. “Er zaten jongens in mijn voetbalteam met kapotte sportschoenen. Een van die gasten kwam weken niet opdagen. Nu pas vermoed ik dat het door die schoenen kwam. Dat er geen geld was om nieuwe te kopen. Als kind denk je daar totaal niet over na.”

Als het aan Kool ligt, krijgt IT4Kids in de toekomst meer eigen, structurele initiatieven waar ook andere IT-bedrijven aan meedoen. “Samenwerking is belangrijk. Er zijn duizenden voorbeelden van kleine, goedbedoelde initiatieven op kleine schaal. Die mensen hebben allemaal een beetje geld. Maar juist als je kinderen wilt helpen, is het volume ook relevant. Ik werk liever met tien stevige organisaties samen, om samen ook echt iets groots voor ze neer te kunnen zetten.”